Op dit moment draait onze campagne "ONS WERELDERFGOED IS WERELDBEROEMD, BINNENKORT OOK IN NEDERLAND" weer op de TV. De reclamespotjes zijn uit 2016 en nog steeds leuk en actueel.
Het UNESCO Werelderfgoed in Nederland stond niet hoog op de agenda bij Nederlanders, bleek uit onderzoek van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Twee op de drie Nederlanders gaven aan nooit een werelderfgoed te hebben bezocht. Buitenlandse toeristen weten daarentegen wél dagelijks (en in groten getale) de weg naar onze werelderfgoederen te vinden.
“Het erfgoed in Nederland verdiende beter”, aldus Erik Kessels, gastcurator van het werelderfgoed in Nederland 2016 en creatief directeur van het communicatiebureau KesselsKramer, die de nieuwe campagne maakte.
Buitenlandse toeristen zijn gek op het werelderfgoed in Nederland. Zij laten zich graag verbazen door de ingenieuze manieren waarop wij met onze beperkte ruimte en het water omgaan, een dagelijkse realiteit die onderdeel van ons DNA is geworden. Ze zijn hierdoor dé ambassadeurs voor ons eigen werelderfgoed. Dat is het uitgangspunt geworden van deze campagne.
Werelderfgoed is er op gericht om bewaard te blijven voor de volgende generaties. Unieke plekken waar de wereld trots op is. En niet voor niets: het UNESCO werelderfgoed in Nederland vertelt het bijzondere verhaal over Nederland.
“Nederlanders reizen de wereld af naar bekende plekken, maar realiseren zich niet hoe uniek het werelderfgoed is dat ze thuis ook kunnen bekijken. Je hoeft niet ver te reizen.” zegt Boris van der Ham, voorzitter van Stichting Werelderfgoed in Nederland.
Alle filmpjes zijn te zien via www.werelderfgoed.nl/nl/video
“ONS WERELDERFGOED IS WERELDBEROEMD, BINNENKORT OOK IN NEDERLAND”
---------------------------- einde bericht ---------------------------------------------
Informatie campagne:
Strategie, creatie, productie: KesselsKramer
Regie & fotografie: René Nuijens
DOP: Dries Delputte
Edit: Darlings, Amsterdam
Postproductie: Captcha!
Geluid: Parkstudio
Voice-over: Vincent van Rossem
In samenwerking met: Booking.com
Het onderzoek genoemd in de tekst is het onderzoek door Veldkamp in 2014. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders van 18 jaar en ouder redelijk bekend zijn met de term werelderfgoed. Bijna acht op de tien Nederlanders zijn bekend met de term werelderfgoed, maar dit geldt vooral voor de oudere generatie. Onder jongeren is de term minder goed bekend: zes op de tien geven aan nog nooit van de term gehoord te hebben.